Diferența între îngrijorare, stres și anxietate

Categorie: ganduri | 0 comentarii

Acestea trei nu sunt unul și același lucru, motiv pentru care venim cu sfaturi legat de cum să te descurci cu ele.

Probabil că experimentezi aceste senzații cel puțin o dată pe zi. Dacă te-am întreba când simți o astfel de stare care dintre ele este, ai ști să faci diferența între una și alta?

Ce este grija?

Sentimentul de grijă apare atunci când mintea ta rămâne concentrată pe gânduri negative, urmări negative sau lucruri care ar putea să se termine prost. Grijile sunt de regulă gânduri repetitive, obsesive. Grija se petrece doar în mintea ta, nu și în corp.

Cum funcționează grija?

Grija are o funcție foarte importantă în viețile noastre. Când ne gândim la o situație incertă sau neplăcută – cum ar fi dacă ne ajung banii de chirie, sau daca nu ne descurcăm la un examen – creierele noastre sunt stimulate. Când ne îngrijorăm, creierele noastre sunt stimulate. Grija ne determină să găsim soluții sau să acționăm, lucruri care sunt pozitive. Grija este modul în care creierul nostru se ocupă de probleme pentru a te menține în siguranță. Doar atunci când ne blocăm gândindu-ne la o problemă grija nu mai este funcțională. 

Trei lucruri care te ajută să te descurci cu grija:

  • Oferă-ți un „buget” de grijă, o perioadă de timp în care să te lași să te îngrijorezi în privința unei probleme. Când acel timp se termină (începe cu 20 de minute), redirecționează-ți în mod conștient gândurile. 
  • Când observi că ești îngrijorat în privința a ceva, împinge-te să vii cu o soluție și să faci o acțiune.
  • Scrie-ți grjile pe ceva. Studiile arată că 8-1o minute de scris pot ajuta să calmeze gândurile obsesive.

Reține: Grija este folositoare doar dacă duce la schimbare, nu dacă se transformă în gânduri obsesive.

Ce este stresul?

Stresul este un răspuns psihologic conectat la un eveniment extern. Ca să înceapă ciclul de stres, trebuie să existe un factor stresant. Acesta este de regulă o circumstanță externă, cum ar fi un termen limită la muncă sau un test medical care te sperie. Stresul este definit ca o reacție la schimbări de mediu sau la forțe care depășesc resursele individului. 

Cum funcționează stresul?

În vremuri preistorice, stresul a fost un răspuns natural la o amenințare, cum ar fi să auzi un prădător în tufișuri. Astăzi cauzează tot un răspuns comportamental, activând sistemul limbic și eliberând adrenalină și cortisol care ajută la activarea creierului și corpului pentru a face față unei amenințări. Simptomele de stres includ un ritm cardiac mărit, palme transpirate și respirație îngreunată. Stresul poate să se simtă plăcut la început pe măsură ce adrenalina și cortisolul circulă prin corpul tău. Este posibil să fi simțit beneficiile stresului când te-ai oprit în trafic să ajungi la o întâlnire, sau ai reușit să predai în ultimul moment un proiect. Acesta se numește stres acut, iar agitația se disipează în momentul în care situația s-a rezolvat.

Stresul cronic, pe de altă parte, este atunci când corpul tău stă într-o agitație continuă. Acesta este asociat cu probleme de sănătate precum probleme digestive, risc crescut de probleme cardiace și slăbirea sistemului imunitar. 

Trei lucruri care să te ajute cu stresul

  • Fă sport. Aceasta este o modalitate pentru corpul tău să se recupereze de la creșterea adrenalinei.
  • Lămurește-te ce poți și ce nu poți controla. Apoi canalizează-ți energia pe ce poți controla și acceptă ce nu poți controla.
  • Nu-ți compara propriul stres cu cel al altcuiva. Oameni diferiți răspund diferit la situații stresante.

Reține: Stresul este un răspuns biologic ce reprezintă o parte normală din viețile noastre.

Ce este anxietatea?

Dacă stresul și grijile sunt simptome, anxietatea este punctul cuminat. Anxietatea are un element cognitiv (grija) și un răspuns psihologic (stresul), ceea ce înseamnă că experimentăm anxietatea atât în corp cât și în minte. 

Cum funcționează anxietatea?

Stresul este un răspuns natural la o amenințare. Anxietatea este același lucru, numai că … nu există o amenințare.

Anxietatea este din niște puncte de vedere răspunsul la o alarmă falsă. Există o diferență între a te simți anxios (care este un aspect normal al vieții de zi cu zi) și să ai o tulburare de anxietate, care e o problemă medicală serioasă, ce poate include stresul și grija.

Trei lucruri care să te ajute să depășești anxietatea

  • Limitează-ți consumul de zahăr, alcool și cafeină. Întrucât anxietatea este fiziologică, stimulantele afectează mult.
  • Verifică-ți degetele de la picioare. Cum se simt? Mișcă-le. Acest tip de refocusare te ajută să te calmezi și să întrerupi bucla aceea continuă de anxietate.
  • Când ești în mijlocul unui episod de anxietate, să vorbești despre asta sau să te gândești la asta nu te va ajuta. Încearcă să îți distragi atenția cu simțurile: ascultă muzică, sari coarda pentru cinci minute, etc.

Reține: Anxietatea se petrece în mintea și în corpul tău, prin urmare nu te ajută dacă încerci să o raționalizezi.

Ești prea îngrijorat, stresat sau anxios ca să citești tot ce am scris mai sus?

Acestea sunt punctele esențiale: Grija se petrece în mintea ta, stresul în corp, anxietatea atât în creier cât și în corp. În doze mici, grija, stresul și anxietatea pot fi forțe pozitive în viețile noastre. Dar studiile arată că cei mai mulți dintre noi suntem prea stresați, îngrijorați și anxioși. Veștile bune sunt că există pași simpli (nu ușori) de a diminua simptomele: dormi suficient, mănâncă constant mese nutritive și fă mișcare.

 

 


Comentarii


Lasa un comentariu

avatar

Subscribe

Aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primii cele mai bune oferte.

Sari la bara de unelte